Jauns degvielas cenu rekords. Esiet gatavi! (329)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Snapshots

Jau tā augstās degvielas cenas varētu pārspēt tagadējos rekordus, tā pieļauj analītiķi. Lai nopirktu dārgo degvielu, daudz iedzīvotāju ir spiesti taupīt citās jomās, tajā skaitā ēdiena iegādē. Tādēļ TVNET vaicāja pēc eksperta ieteikumiem, kā cilvēkiem sabalansēt savus izdevumus apstākļos, kad degvielas cenas nemitīgi sasniedz aizvien jaunas virsotnes, bet ienākumi bieži vien ir nemainīgi zemi.

Taujāts, vai degvielas cenas Latvijas benzīntankos patlaban ir adekvātas pasaules notikumiem un tirgiem un kā tās varētu mainīties tuvākajā laikā, «SEB bankas» sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis portālam TVNET atgādināja, ka Latvija ir atkarīga no norisēm pasaules tirgos un naftas un degvielas cenu pieaugumu faktiski nevar ietekmēt.

«Lielāko daļu no degvielas cenas veido pašas degvielas izmaksas un nodokļi (nebūt ne tie lielākie Eiropas mērogā), un tā daļa, ko ietekmē vietējie biznesa apstākļi, t.i., konkurence starp vietējiem degvielas tirgotājiem un kontrabandas degvielas apjomi, jeb

uzcenojums ir pietiekami adekvāts

pašreizējiem apstākļiem. Protams, ikviens autobraucējs vēlētos šo degvielas tirgotāju uzcenojumu pavisam minimālu.

Kā rāda Igaunijas pieredze, situācijā, kad šī konkurence ir sīvāka un izceļas «degvielas kari», degvielas cena samazinās par vairākiem santīmiem neatkarīgi no situācijas pasaules naftas tirgū.

Iespējams, degvielas cenas varētu pārspēt esošos rekordus,

tomēr kāpumam nevajadzētu būt vairs būtiskam un degvielas cenas varētu stabilizēties.

Pašreizējais naftas cenu kāpums rada nopietnus draudus pasaules ekonomikai, tādēļ, sagaidāms, šim jautājumam tiks pievērsta pastiprināta uzmanība, lai nepieļautu naftas radīto šoku un globālās ekonomikas izaugsmes tempu strauju kritumu.

Iespējami nepatīkamāki degvielas cenu rekordi

Tuvākajos mēnešos naftas cenu virzību diktēs ģeopolitiskie faktori un tas, vai tiks rasti risinājumi šiem saspīlējumiem saistībā ar Irānu un arī Sīriju.

Ja risinājumi tiks rasti, tad varētu sagaidīt, ka gada vidū ģeopolitiskā ietekme mazināsies, ļaujot arī degvielas cenām paslīdēt zem lata robežas.

Tomēr, ja konflikts tiks risināts militārā ceļā, tad iespējams tālāks naftas cenu kāpums, pat virs 150 dolāru par barelu atzīmes, un arvien nepatīkamāki degvielas cenu rekordi.»

Tad kā šādos apstākļos sabalansēt izdevumus?

Eksperts atgādināja, ka cilvēkiem vēlmes ir neierobežotas, bet iespējas ierobežotas. Tādēļ

svarīgi atrast līdzsvaru starp vēlmēm un finanšu iespējām.

«Ikviens vēlas uzlabot savus dzīves apstākļus un atļauties vairāk, tomēr, ja nav iespēju palielināt ienākumus, bet izdevumi par pirmās nepieciešamības precēm palielinās, tad jāmeklē iespējas samazināt savus tēriņus, tajā skaitā izdevumus par transportu.

Jāplāno personīgais budžets

Bet, lai saprastu, cik un kādiem mērķiem tiek tērēta nauda, nepieciešama sava personīgā vai ģimenes budžeta plānošana. Savu izdevumu uzskaite, kā arī regulārs ienākumu un izdevumu pārskats ļaus izvērtēt, kur paliek nauda un kādās izdevumu pozīcijās ir iespējas mazināt tēriņus.

Turklāt reizēm arī šķietamos sīkos pirkumos iztērētā naudas summa mēneša laikā sasniedz pietiekami lielus apmērus, un, tikai veicot izdevumu uzskaiti un plānošanu, var pārdomātāk izmantot savu nopelnīto naudu un gūt maksimālo labumu.

Izdevumu pierakstīšanu un plānošanu var veikt papīra formā vai elektroniski,

un var izmantot arī komercbanku mājaslapās atrodamos budžeta plānotājus, tie ir bezmaksas.

Nepārspīlēt ar jauniem parādiem

Noteikti nevajadzētu pārspīlēt ar aizņemšanos, un jaunu kredītu, īpaši vēl ar ļoti augstiem procentiem, ņemšana, lai atmaksātu jau esošos kredītus vai samaksātu rēķinus, var cilvēku ieraut parādu jūgā, no kura vēlāk būs grūti tikt ārā.

Pret jaunu parādsaistību uzņemšanos būtu jāizturas atbildīgi – kredīti jāņem noteiktam mērķim un tādā gadījumā, ja ir ienākumi šīs aizņemtās naudas atmaksai.

Ne velti viens no personas finanšu stabilitātes nosacījumiem ir, ka kopējiem ikmēneša maksājumiem par kredītiem nevajadzētu pārsniegt 30-40% no personas ienākumiem.»

Foto: snapshots

Ar jaunākās «Snapshots» aptaujas palīdzību TVNET noskaidroja, ka augsto degvielas cenu dēļ liela daļa cilvēku ir spiesti samazināt savus izdevumus citās jomās.

Retāk brauc ar savu auto

Primārā stratēģija, ko izvēlas iedzīvotāji degvielas cenu kāpuma ietekmes mazināšanai, ir retāka auto izmantošana. Tā rīkojas trešdaļa.

Nākamās jomas, kur visbiežāk tiek mēģināts ietaupīt, ir izklaide (25%), apģērbs/apavi (20%), lielāki pirkumi (19%).

15% cilvēku taupa arī uz pārtikas rēķina.

Tikai 13% aptaujāto norādījuši, ka visu pērk iepriekšējā apjomā. Tā biežāk rīkojas vīrieši un cilvēki augstākajā ienākumu grupā, kā arī vecuma grupās no 20 līdz 49 gadiem.

Retāka auto izmantošana vairāk ir raksturīga iedzīvotājiem ārpus Rīgas, tostarp mazpilsētās mītošie ievērojami biežāk pārvietojas kājām, sabiedrisko transportu un velosipēdu. Tas ir diezgan loģiski, jo tur parasti ir mazāki pārvaramie attālumi.

Laukos mītošie vairāk nekā pilsētnieki savus tēriņus mazina, atsakoties no izklaides, retāk pērkot apģērbu, apavus un lielākus sadzīves priekšmetus.

Samazināt savus tēriņus citās jomās, tādējādi mazinot degvielas cenu kāpuma ietekmi, biežāk ir raksturīgi krievu vai citas tautības pārstāvjiem nekā latviešiem.

Straujš kāpums - degvielas cena virs lata

Portāls TVNET jau ziņojis, ka pēdējā laikā degvielas cenas Latvijā augušas ļoti strauji, turklāt nav izslēgts, ka pasaules notikumu dēļ tās varētu turpināt kāpumu.

Turklāt līdz ar degvielas cenu kāpumu iespējams būtisks sadārdzinājums arī citās jomās, tostarp pārtikas ražošanā un tirdzniecībā.

Komentāri (329)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu