Fakti un mīti par auto nodokli un GPS maršruta kontroles sistēmām (31)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reprezentācijas foto

Ņemot vērā valdošo neziņu par jauno dienesta auto nodokli un uzklausot dažu žurnālistu uzdotos jautājumus, nolēmu kopā ar saviem sadarbības partneriem un klientiem radīt nelielu skaidrojošo rakstu. Atgādināšu, ka CSDD tikai februārī var deklarēt automašīnas, par kurām nevajag maksāt nodokli. Diemžēl šis fakts bieži tiek noklusēts un var palikt nesadzirdēts uzņēmējiem, kuriem tas ir svarīgi.

2011. gadā Latvijā ir ieviests jauns Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums, kas attiecas uz visiem uzņēmējiem, kuru īpašumā vai turējumā ir Latvijā reģistrēts vieglais automobilis. Tas paredz situācijas, kurās ekspluatācijas nodoklis nav jāmaksā un kurās var pieprasīt nodokļa atmaksu. Diemžēl steigā pieņemtais likums ir radījis jucekli un neizpratni uzņēmēju vidū.

Līdz ar to sabiedrībā izplatījušies dažādi mīti gan par nodokļa maksāšanu, gan iespējām to apiet vai godīgi nemaksāt, ja tā paredzēts likumā.

Jāmaksā visiem, izņemot...

Likums paredz, ka nodoklis, kas atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma un 1. reģistrācijas datuma svārstās no 19 līdz 40 latiem, ir jāmaksā visiem uzņēmumiem, ja vien viņu īpašumā vai turējumā esošais auto nav operatīvais transports, taksometrs, automašīnu ražotāja demonstrācijas automobilis, īstermiņa nomas auto vai minētais automobilis netiek izmantots tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām. Neskatoties uz to, ka likums paredz nodokļa neiekasēšanu no uzņēmējiem, kuri savus transporta līdzekļus izmanto tikai saimnieciskās darbības vajadzībām, daudzi maldīgi uzskata, ka nodokļa nomaksa ir ekonomiski izdevīgāka nekā likumā izvirzīto prasību ievērošana.

Nemaksāt ir vienkārši

Uzņēmumiem, kuru automobiļi ir auto ražotāju demonstrācijas automobiļi vai īstermiņa iznomāšanai paredzēti transportlīdzekļi, tie jādeklarē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Īstermiņa iznomāšanai paredzēto transportlīdzekļu saimniekiem jāatceras, ka likums paredz nodokļu atvieglojums attiecināms tikai un vienīgi uz uzņēmumiem, kuru vieglo transportlīdzekļu iznomāšanas pakalpojumi veido ne mazāk kā 90 procentus no kopējā apgrozījuma.

Automobiļi, kuri tiek izmantoti saimnieciskās darbības vajadzībām, papildu deklarēšanai CSDD ir jāaprīko ar maršruta kontroles sistēmu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātes reālā laikā un vietā, ļaujot veikt braucienu uzskaiti. Šādu sistēmu uzstādīšanu un apkalpošanu Latvijā piedāvā vairāki uzņēmumi.

SIA "Navirec" valdes loceklis Māris Priednieks skaidro: "Mūsu kompānija piedāvā maršruta kontroles sistēmas, kas kopā ar uzstādīšanas izmaksām nepārsniedz divsimt latu, kā arī piedāvā dažāda līmeņa sistēmas abonēšanas programmas, kuru cena nepārsniedz desmit latu mēnesī. Vienkāršs aprēķins, saskaitot uzstādīšanas maksu un abonēšanas maksu un izdalot to uz divpadsmit mēnešiem, apliecina, ka visas investīcijas atmaksājas jau pirmā gada laikā. Šogad esam izstrādājuši arī izdevīgāku piedāvājumu tiem uzņēmumiem, kam nav vajadzīga komplicēta autotransporta vadības sistēma un pietiek tikai ar minimālo programmu atskaišu sagatavošanai Valsts ieņēmumu dienestam, šim pakalpojumam, kas sarežģītās atskaites ļauj pašiem autovadītājiem vienkārši izdrukāt no mūsu sistēmas, abonēšanas maksa ir nedaudz vairāk kā pieci lati."

Iespējams sasniegt lielāku ekonomiju

Maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi un to klienti līdz šim ir saskārušies ar praksi, ka, pateicoties šīm sistēmām, tiek ieekonomēts daudz vairāk nekā tikai nodokļi. Šādas sistēmas ļauj sekot līdzi autoparkam un pieņemt  stratēģiskus lēmumus gan degvielas, gan nobraukto kilometru samazināšanai. Papildus pareizai plānošanai šādas sistēmas ļauj kontrolēt darbinieku maršrutus un patērēto laiku ceļā. Vairāki maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi piedāvā arī daudz komplicētākas sistēmas, kas ļauj sekot līdzi gan autotransporta darbības režīmam un patērētajai degvielai, gan dažādu papildiekārtu darbībai.

"Pamatā GPS autoparka vadības sistēmas ir radītas, lai optimizētu uzņēmumu autoparkus, celtu darba ražīgumu, atvieglotu darbu un samazinātu izmaksas. Vairāki mūsu klienti ir panākuši līdz pat 30% lielu degvielas patēriņa samazinājumu, kā arī ievērojami samazinājuši sava autoparka nobraukumu. Par ievērojamiem ieguvumiem ziņo arī transporta kompānijas, kuras papildus ir uzstādījušas temperatūras kontroles sistēmas. Brīdinājuma īsziņas par temperatūras režīma izmaiņām līdz šim no bojāejas ir glābušas ne vienu vien pārtikas produktu vai ziedu kravu," atzīst M. Priednieks.

Deklarēšana CSDD tikai februārī

2011. gada 1. februārī CSDD savā e-pakalpojumu vietnē ir sākusi nomas, demo un tikai saimnieciskajām vajadzībām izmantoto automobiļu deklarēšanu, kas ilgs tikai līdz 28. februārim. Lai nemaksātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, nepieciešams laikus deklarēties. Saskaņā ar likumu pēc 28. februāra šobrīd reģistrētajām automašīnām nodokļa piemērošanas kārtību varēs mainīt tikai kalendārā gada beigās.

Mīts – GPS signāla slāpētāji

Iepriekš medijos ir izskanējušas baumas par to, ka par nelielu summu ir iespējams iegādāties GPS signāla slāpētājus. Taču līdz šim aptaujātajiem maršruta kontroles sistēmu speciālistiem vēl nav izdevies iegādāties nevienu iekārtu, kas nodrošinātu solīto rezultātu. Protams, jebkuru radio signālu, jo sevišķi no kontroles sistēmas izejošo GPRS signālu ar koordinātēm, ir iespējams slāpēt, taču mūsdienu maršruta kontroles sistēmas ir pārāk modernas, lai ar to izdotos pilnībā noslēpt transportlīdzekļa atrašanās vietu un darbības režīmu.

Komentāri (31)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu