"Lattelecom" klientu vadības sistēmu izstrādā Indijas uzņēmums (5)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Sakaru operatora SIA "Lattelecom" klientu vadības sistēmu izstrādā Indijas uzņēmums "Tech Mahindra", raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Pērn elektronisko sakaru sniedzējs "Lattelecom" izvirzīja sev stratēģisko mērķi trīs gadu laikā kļūt par labāko klientu apkalpošanas uzņēmumu Latvijā. Mērķa sasniegšanai "Lattelecom" veicis virkni uzlabojumu, pārskatījis un sakārtojis procesus un nolēmis izstrādāt jaunu klientu vadības sistēmu (CRM). Līdzšinējā bija gan tehnoloģiski, gan morāli novecojusi, stāsta "Lattelecom" tehnoloģiju direktors Ģirts Bērziņš.

Lai atrastu labāko piegādātāju, "Lattelecom" veica starptautisku cenu aptauju un tajā izvēlējās Indijas kompāniju "Tech Mahindra". "Tā spēja piedāvāt pārliecinošu koncepciju, maksimāli īsu projekta laiku un konkurētspējīgas izmaksas," izvēli pamato Bērziņš.

"Tech Mahindra" ir globāla kompānija, viens no tās akcionāriem ir "British Telecom", kas bija papildu arguments partnera izvēlē.

"Lattelecom" izvērtēja piedāvājumus arī no vairākām Eiropas kompānijām, taču piedāvātā cena, sagaidāmā kvalitāte un termiņi neatbilda prasībām. "Tech Mahindra" piedāvātās izmaksas bija 2-3 reizes zemākas, bet termiņi - ātrāki. "Šī partnera izvēle ļaus mums ietaupīt līdzekļus, taču konkrētas darījuma summas nenosaukušu," sacīja Bērziņš, vienlaikus uzsverot, ka indieši šādu projektu jau realizējuši iepriekš.

Šis ir viens no lielākajiem "Lattelecom" informācijas tehnoloģiju (IT) projektiem pēdējo gadu laikā, tāpēc bija nepieciešama starptautiska partnera piesaiste, uzsvēra Bērziņš. Projekts tika sākts vasarā, bet sistēmas izstrāde ilgs astoņus mēnešus.

Indijā notiek liela apjoma izstrādnes un programmēšana. "Par to, cik daudz cilvēku tajā iesaistīti, mums kā klientam pat nav nepieciešams zināt. Mūsdienu komunikācijas iespējas to pieļauj - sistēmas atrodas šeit, bet ar attālinātu pieslēgumu palīdzību visu attīstības darbu var veikt arī no attāluma," skaidro Bērziņš.

Savukārt Latvijā uz īsāku vai garāku periodu (atkarībā no konkrēta projekta posma) no Indijas, Londonas, Amsterdamas vai Stokholmas ierodas analītiķi, biznesa konsultanti, IT arhitekti un biznesa procesa arhitekti. Tādējādi Rīgā strādā 5-15 ārvalstu speciālisti, kas sadarbojas ar "Lattelecom" komandu. "Daļu darba, kas saistīti ar sistēmu integrāciju, darām arī paši," norāda Bērziņš.

Kopumā projektā no "Lattelecom" ir iesaistīti ap 200 cilvēku - ne tikai IT speciālisti, bet arī biznesa speciālisti, kas definē prasības klientu apkalpošanas sistēmai. ""Tech Mahindra" pievienotā vērtība ir tajā, ka, migrējot no esošās sistēmas uz jauno, viņi palīdz standarta procesus piemērot "Lattelecom" biznesa vajadzībām, kā arī integrēt jauno sistēmu ar pārējām mūsu lietotajām sistēmām," stāsta Bērziņš.

Patlaban pabeigta pirmā procesa fāze, tādēļ pāragri vērtēt rezultātu, taču Bērziņš atzīmē, ka Indijas speciālistu darbaspējas un atbildība ir cieņas vērta. Ja šis projekts noritēs sekmīgi, iespējams, līdzīgu sadarbības modeli "Lattelecom" izmantos arī citu projektu realizācijā.

Uz jautājumu, vai "Lattelecom" nākotnē apsver iespēju pastāvīgā darbā pieņemt Indijas programmētājus, Bērziņš atbild, ka par šādu iespēju pagaidām uzņēmums nav domājis.

Lai gan daži nozares eksperti norādījuši, ka Latvijas IT programmētāji spēj strādāt ar augstāku pievienoto vērtību nekā Indijas, bet Indijas speciālistu pluss ir spēja realizēt liela apjoma projektus, Bērziņš saka, ka tā to nevar vērtēt.

"Labi speciālisti ir gan Latvijā, gan Indijā. Jautājums ir par pieredzi. Latvijas telekomunikāciju nozares speciālistiem nav pieredzes darbā ar konkrēto produktu, taču daudzi Latvijas speciālisti strādā citos starptautiskos projektos un gūst cita veida pieredzi. Ir svarīgi saprast, ka mūsdienās tikai ar programmēšanas darbiem nevar vien ģenerēt augstu pievienoto vērtību. Ir nepieciešami biznesa procesu pārzinātāji, biznesa arhitekti un IT arhitekti, un tikai pēc tam var piesaistīt programmētājus. Latvijas IT nozarē ir jūtams šo nosaukto speciālistu trūkums, tādēļ nākas piesaistīt ārvalstu speciālistus," rezumē Bērziņš.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu